Książki biznesowe: doświadczenie, fakty, badania naukowe

Umiejętne poruszanie się w świecie biznesu wymaga wielu umiejętności – i to bez względu na to, czy prowadzisz własny biznes czy pracujesz dla kogoś. O sukcesie biznesowym decydują m. in. bycie ekspertem w danej dziedzinie, pracowitość, determinacja, ambicja, sztuka wyznaczania celów oraz konsekwentna ich realizacja. 

Mało kto rodzi się z takim zestawem cech. Zdecydowanie częściej musimy je w sobie wypracować. Na szczęście jest to możliwe. Kształtować konkretne cechy, postawy i zachowania można na wiele różnych sposobów. Jednym z nich jest sięgnięcie po książki biznesowe. Na rynku znajdziesz naprawdę sporo pozycji zarówno z Polski, jak i z innych krajów. 

Lektura najlepszych książek o biznesie może Cię zainspirować do wdrożenia własnych wizji i pomysłów, a także podsunąć gotowe – a przede wszystkim sprawdzone – przez innych metody. Kto wie, może sam nieco je zmodyfikujesz i zaadaptujesz do własnych potrzeb? 

Sięgając po tytuły bazujące na elementach biograficznych, możesz poznać, jak działają najwięksi ludzie sukcesu albo konkurenci z Twojej branży: jak radzą sobie z problemami, przezwyciężają trudności, kto i co pomaga im w realizacji planów oraz wiele innych ciekawostek z kulis świata biznesu.

 

Nawet najlepsze książki biznesowe nie zmienią Twojego życia zawodowego!

Jakikolwiek ranking książek o biznesie jest zawsze obarczony brzemieniem subiektywizmu. Każdy z nas jest bowiem na innym etapie rozwoju kariery, boryka się z innymi wyzwaniami zawodowymi, ma inne cele itd. Wybierając tego typu literaturę, warto (szczególnie na początku) szukać tematów uniwersalnych. Możesz też sprawdzić, np. czytając udostępniony w Sieci fragment, jakim językiem jest ona napisana. Zbyt naukowe podejście może szybko znudzić i popsuć przyjemność z lektury. 

Uwaga również na różnego rodzaju click-baity. Pozycje w stylu „Jak zarobić milion w miesiąc?” albo „Odkryj wpływ pozytywnego myślenia na grubość Twojego portfela” powinny zapalić w Twojej głowie czerwoną lampkę. Niestety w wielu przypadkach takie poradniki nie mają zbyt dużej wartości dla czytelnika. 

 

 

Oczywiście samo przeczytanie nawet najlepszych książek biznesowych nie jest gwarancją pełnego sukcesów życia zawodowego oraz kolejnych tysięcy na koncie. Mogą być jednak cenną nauka i drogowskazem – a z takich rad zawsze warto korzystać.

Co zatem czytać? Oto kilka wartych uwagi pozycji, które realnie mogą pomóc Ci zmienić pewne nawyki w pracy i pozytywnie wpłynąć na Twoją wartość na rynku pracy. Nie zawsze są to wprawdzie typowe książki o biznesie, jednak dzięki nim będziesz w stanie się zmotywować do zmiany niesatysfakcjonującego Cię stanowiska, rozwijać cenione przez pracodawców kompetencje oraz umiejętności, polepszyć swój wizerunek czy przybliżyć się do wymarzonego awansu.

 

Najlepsze książki biznesowe, które warto mieć na półce: nauka angielskiego

Obecnie niemal każde ogłoszenie o pracę w wymaganiach posiada znajomość języka angielskiego: w stopniu średniozaawansowanym lub biegłym. Nic dziwnego – to w końcu wciąż najpopularniejszy język w świecie biznesu. Dlatego jeżeli zależy Ci na tym, by zwiększyć swoją wartość na rynku pracy, zainwestuj w szlifowanie tego języka. Możesz zapisać się na kurs językowy lub uczyć się samodzielnie.

Z pomocą przychodzą Ci książki do nauki angielskiego. Być może wyda Ci się to średnio kusząca propozycja, biorąc pod uwagę ambiwalentny stosunek do wielu podręczników szkolnym większości z nas. Tym razem proponujemy Ci zupełnie inne książki – nazwanie ich podręcznikiem to duże niedopowiedzenie. 

To seria książek autorstwa Alreny Witt – znanej z kanału na YouTubie „Po cudzemu”. Dwie z nich „Gadaj i Władaj” (cz. 1 i cz. 2) poświęcone są słownictwu. Nauczycielka i youtuberka podzieliła swoje książki na kilkanaście rozdziałów, z których każdy porusza inną tematykę. Są wśród nich: zdrowie, podróże, moda i uroda, praca, jedzenie, rozrywka czy technologia. 

W każdym rozdziale znajdziesz nie tylko listę słówek oraz zwrotów z ich polskimi odpowiednikami, ale także fragmenty filmów, seriali czy piosenek, w którym się one pojawiają. Autorka przytacza lub sama tworzy teksty z codziennych sytuacji – dzięki temu naprawdę każdy może skorzystać z zawartych w nich zdań lub słów. 

To nie wszystko. We „Władaj i gadaj” możesz rozwiązać quizy czy uzupełnić ćwiczenia, by sprawdzić, czy zapamiętałeś nową wiedzę. Dla osób początkujących w każdym rozdziale znajdują się 3 najważniejsze wyrażenia do zapamiętania z całej sekcji. 

Arlena Witt zachęca nas również do kreatywnych sposobów nauki, np. z wykorzystaniem fiszek, odgrywania scenek z rodziną lub znajomymi czy śpiewania. Wszystko po to, by przyniosła ona jeszcze lepsze i trwalsze efekty. Dwie pozostałe pozycje „Grama to nie drama” (cz. 1 i 2)poświęcone są zagadnieniom gramatycznym. 

Cóż, nawet najlepsze książki biznesowe nie pozwolą Ci zawojować międzynarodowego świata biznesu, jeśli nie będziesz w stanie porozumieć się z zagranicznymi inwestorami, klientami czy kontrahentami – na szczęście mogą to zrobić książki do nauki języków obcych.

 

Ucz się i pracuj inaczej… z Radkiem Kotarskim

Od poniedziałku do piątku towarzyszy Ci frustracja, stres i poczucie niespełnienia? Nie powinno tak być, biorąc pod uwagę fakt, że w pracy spędzamy ok. 1/3 całego swojego życia! „Inaczej” Radosława Kotarskiego – twórcy kanału popularnonaukowego „Polimaty”, gospodarza programu telewizyjnego „Podróże z historią”, a także biznesmena – porusza temat organizacji pracy, wyznaczania oraz osiągania celów zawodowych, a także sposobom pracy dostosowanych do indywidualnych cech osobowości. 

Wszystko po to, by pracowało się mniej, ale bardziej wydanie i przyjemnie. Czy to możliwe? Sprawdź sam, kupując książkę „Inaczej” dostępną w wydawnictwie Altenberg.

Co istotne, metody opisane przez popularyzatora nauki są wynikiem wielu przeprowadzonych badań naukowych. Świat nauki zna odpowiedź na pytanie, jak zapobiegać odkładaniu zadań na później czy motywowaniu samego siebie. Dzięki jednej książce jesteś w stanie być posiadaczem tej wiedzy, która realnie może zmienić Twoje życie zawodowe.

Jakie są najlepsze książki o biznesie? Część osób wskazuje na tytuły poświęcone nauce. Czy ma to w ogóle sens? Przecież nie jesteśmy w szkole! To bez wątpienia prawda. Jednak nie należy zapominać, że uczymy się przez całe życie, a niemal cała nasza kariera to pozyskiwanie oraz rozwijanie nowych umiejętności, a także kompetencji – to one zwiększają naszą wartość na rynku pracy, przyczyniają się do zdobywania awansów, premii czy podwyżek. 

Temat nauki to kolejny obszar zainteresowań Kotarskiego. W bestsellerze „Włam się do mózgu” stawia pytanie, jak uczyć się efektywnie, by przyswojona wiedza pozostawała w głowie jak najdłużej, a sam proces jej przyswajania nie kojarzył się z torturami. 

Jak wiadomo, dorosły nie może pozwolić sobie na poświęcanie tak dużej ilości czasu na przyswajanie wiedzy jak dzieci czy nastolatkowie. Dlatego tym ważniejsze w przypadku tej grupy jest to, by znać najlepsze metody na zapamiętywanie. Takie metody, bazujące na rzetelnej wiedzy naukowej, znaleźć można we „Włam się do mózgu”. 

Sam autor przetestował opisane techniki i na własnej skórze przekonał się, czy rzeczywiście działają. W pół roku nauczył się języka szwedzkiego, mimo że wcześniej nie znał ani słowa w tym języku. Po tym czasie zdał z bardzo dobrym wynikiem uznawany na arenie międzynarodowej egzamin potwierdzający znajomość szwedzkiego na poziomie średniozaawansowanym. 

Swoją drogą, ciekawe jakie książki biznesowe poleciłby sam zainteresowany…

Rola autoprezentacji w biznesie

To, czy postrzegają Cię jako lidera, eksperta czy autorytet, zależy od bardzo wielu czynników. Czy to Ci się podoba, czy też nie, jednym z nich jest wygląd. To fakt – ubiór mówi o osobie naprawdę sporo. Może on działać na Twoją korzyść lub stać w opozycji do tego, jaki wizerunek w oczach innych chcesz kształtować. 

Nie każdy ma takie modowe wyczucie. Na szczęście ma je Michał Kędziora – znany również jako Mr.Vintage. W książce „Jak się ubrać?” daje pomysły na gotowe stylizacje i podpowiada, jaki ubiór wybrać na rozmaite okazje, w tym – na wiele sytuacji biznesowych, takich jak rozmowa o pracę, rozmowa o podwyżkę, podróż biznesowa czy zwykłe pójście do pracy.

Kolejnym bardzo ważnym elementem w wielu sektorach biznesu są wystąpienia publiczne: przed zespołem w pracy, na międzynarodowej konferencji czy innym branżowym evencie. Tomasz Kammel – prezenter, wykładowca i dziennikarz – dzieli się sekretami na temat tego, jak radzić sobie ze stresem, jak budować przemówienie czy jak budować relacje z publicznością. Jeśli taka tematyka Cię interesuje, koniecznie zaopatrz się w jego książkę „Moc w gębie. Jak gadać, żeby się dogadać”.